Despre
managementul unui fond cinegetic în cuvinte cât mai simple
Insist în naivitatea și încăpățânarea mea să explic niște
lucruri, din punctul de vedere al unuia care are o diplomă și care
lucrează în domeniu de 25 de ani, celor care cred că știu mai
bine doar prin prisma emoțiilor care-i traversează, pe majoritatea
în mod pasager, atunci când se mai rup de ritmul amețitor în
care-și trăiesc viața, de regulă printre betoane, sticlă, CO2 și
mâncare semipreparată, de-a gata.
Teritoriul României este împărțit în tot felul de felii, mai
mult sau mai puțin oficial: regiuni geografice, județe, unități
administrativ -teritoriale (municipii, orașe sau comune), zone de
relief, păduri, pășuni, ape, teren agricol, etc.
Foarte oficială este și împărțirea teritoriului fiecărui județ
în fonduri cinegetice. Până în 2008 se chemau fonduri de
vânătoare. După lege, suprafețele minime pentru fondurile
cinegetice sunt de minim 10000 ha la munte, 7000 la deal și 5000 ha
la câmpie, delimitate natural în așa fel încât să asigure o cât
mai mare stabilitate pentru animalele și păsările sălbatice
aparținând zonei și pentru a putea fi gestionate coerent de o
structură legal constituită în acest scop și licențiată de
minister. Aici sunt terenuri cu păduri, pășuni, livezi, vii,
culturi agricole, străbătute de ape și de drumuri și de linii
electrice și cu localități mai multe sau mai puține.
Românul este frate cu codrul de sute de ani, așa că nu mai putem
avea pretenția acuma, în mileniul trei, să-l dăm afară din niște
zone ca să nu mai deranjeze mersul netulburat al celor naturale,
doar pentru că așa visează unii. Trebuie să pornim din start de
la premiza că biodiversitatea se mănâncă la noi la pachet cu ceva
semne de antropizare (activități umane adică) oriunde aruncăm cu
privirea sau cu gândul sau cu dorințele noastre de intimitate
absolută în mijlocul naturii.
Nu mai e intimitate nicăieri, nici pe plaja pe care o credem pustie,
nici în cele mai îndepărtate cotloane ale pădurii, nu prea mai
avem șansa la o giugiuleală nevinovată într-o zi însorită. Nu
mai zic de ideea de amor liber în natură. Peste tot avem o
probabilitate extrem de ridicată, într-o astfel de tentativă, să
dea peste noi altcineva, bipede locale, care au treabă prin zonă.
Iar asta nu e altceva decât antropizare, și mai multe nu, lucru pe
care trebuie doar să-l conștientizăm.
În acest context trebuie să privim felul în care e de datoria
noastră să avem grijă de fauna sălbatică, acele specii de
animale și de păsări considerate conform legii ca fiind de interes
cinegetic.
Acuma, avem de-a face cu două categorii de specii de faună
sălbatică și cu cel puțin două categorii de oameni, adică:
Speciile sunt grupate în două anexe la legea vânătorii, și anume
cele care au sezon de vânătoare și dintre care se pot vâna unele
exemplare, în anumite condiții, și cele considerate specii
protejate.
Printre oameni sunt o dată unii care au în sânge, în ADN,
rămășițe ale informației genetice ancestrale, de pe vremea când
oamenii erau doar vânători culegători, înainte să descopere
agricultura și să domesticească animalele. Apoi sunt ceilalți,
mai multe categorii, dar care au toți în comun absența acestor
simțăminte.
Primii sunt mai puțini, e clar, și trăiesc în marea majoritate
mai aproape de natură, adică în comunitățile mai mici,
indiferent de forma de relief. Ceilalți sunt mulți, majoritatea
cantonați în marile aglomerări urbane, influențați în modul de
a vedea lumea înconjurătoare mai degrabă de mass media, de
curentele la modă, privind natura ca pe un refugiu de uichend sau de
vacanță, de regulă la munte, în cel mai bun caz cu rucsac în
spate și eventual câinele nelipsit românului (că doar n-or face
turism și drumeții în inima Bărăganului sau pe dealurile
Vasluiului, deși avem și acolo de-a face cu faună sălbatică de
tot felul), de multe ori zgribuliți la gura sobei sau înfofoliți
în pături, căutând wi-fi free.
Ca să nu-mi dau eu cu părerea, pun aici un copy/paste dintr-un
articol din Revista Carpații, 1939, în care se încearcă o
definiție cât de cât a ce înseamnă vânătoare, chestia care în
ziua de azi se cheamă ”management cinegetic”
DATINI
VÂNĂTORESTI
Revista Carpatii – nr 12 an 1939
Mulţi au încercat să dea definiţia vânătoarei. Oameni plini de învăţături culese de prin cărţi, alţii înţelepţi cu adevărat cu toate că nu şi-au petrecut viaţa în biblioteci, au căutat miezul acestei îndeletniciri, care din vremea leagănului omenimei până azi a rămas statornică. Chiar dacă s'ar admite în asemenea materie rostul defini-ţiilor scolastice, formula la care se ajunge cu greu va putea fi corectă şi mai ales complectă. Definiţia va oglindi totdeauna un punct de vedere personal, care denaturează.
Un economist va vedea în vânătoare numai decât ocupaţia, care produce valori şi va fi înclinat să pironească alături de definiţia „economică" tabloul de credit şi debit, din care apoi să scoată îndreptăţirea la existenţă sau sentinţa de moarte a vânătoarei.
Sportivul se va gândi la exerciţiile fizice şi la îndemânările de tir.
Cel bucuros de hoinăreală, turistul, va vedea în vânătoare în prim rând pretextul plimbărilor prin locuri frumoase.
Alţii vor socoti vânătoarea ca o atavică pornire brutală de a sângera fiinţe;
Alţii o vor cobora doar ceva mai sus decât meseria de casap.
Vom găsi pe unii, care socot esenţial pentru vânătoare ocrotirea, prăsirea vietăţilor sălbatece, iar vânătoarea în sine doar o măsură de rărire necesară sau un seceriş în holdă coaptă.
Mi se pare, că toate aceste puncte de privire neglijează esenţialul: partea sufletească.
Intr'adevăr, vânătoarea produce valori, îţi dă prilej de turism, de exerciţiu, de tir, te obligă să fii ocrotitor dar ceeace este de frunte în această îndeletnicire e altceva.
E întoarcerea la obârşiile noastre, e revenirea — pe cât ni-o mai îngădue ziua de azi — în lumea primitivă de unde am pornit odinioară, e manifestarea legăturei strânse pe care o cere firea noastră cu lucrurile şi cu orânduelile Naturei.
E înapoiarea rândunicei subt straşina de pae a casei ţărăneşti, după ce a fost silită să treacă în ţări depărtate, mai calde, mai îmbelşugate, dar care nu o chiamă fără să i se poată împotrivi, cum o face streşina de pae în care a văzut lumina.
Sâmburele pasiunei vânătoreşti e ceva spiritual: misterioasa legătură care ne împreunează, ne face să fim una cu Natura, nemărginită în întindere, nemărginită în vreme. Vânătorii nu sunt ceeace se chiamă „iubitori ai Naturei", sau „admiratori ai Naturei".
Ei sunt copleşiţi de ceva mai puternic, mai adânc: de instinctul aparţinerii lor în enormul angrenaj al Naturei. De aici toate mulţumirile vânătorilor, de aici iertarea durerilor pe care le pricinuesc ei.
Urmări
ale acestui sâmbure spiritual găsim nenumărate, cu toate că
vremile noui au alterat adeseori rosturile.
În ziua de azi, managementul
cinegetic are de-a face cu faptul pe care l-am trâmbițat deci
câteva paragrafe mai sus, și anume că specia umană a decis să nu
se sinucidă în grup, prin urmare trebuie să înțelegem că nu
prea mai sunt locuri pe planetă unde natura își face de cap așa
cum știa ea înainte de a ne băga noi în ecuație.
Suntem în ecuație.
România s-a grăbit în ultimii 20 de ani să declare tot felul de
situri Natura 2000, să delimiteze arii protejate de toate felurile
și din toate categoriile. Unele dintre ele s-au dovedit ulterior
piedici în calea unor proiecte de dezvoltare a zonelor respective
din punct de vedere industrial, turistic, etc., ajungându-se în
final, ca peste tot în țară, la compromisul de tip ciorbă de
potroace românească. Adică unii ar vrea să ducă țara pe înalte
culmi ale progresului și civilizației, multilateral dezvoltată și
blablabla, în timp ce marea majoritate știu ce nu e voie, că nu e
voie, ce e ocrotit, că e totul ocrotit, adică nu se face nici una
nici cealaltă cum trebuie.
Ce vreau să spun este că ideea de dragoste pentru natură este
greșit prezentată maselor largi și foarte greșit înțeleasă de
omul care are de lucru pe la oraș, pe la birou, printre betoane.
După intrarea în EU contextul este următorul:
Până acum 100 de ani, civilizațiile vestice au vânat într-un fel
sau altul, motivat de creșterea vacilor care fac brânză roz și a
oilor și caprelor care fac lactate verzi albăstrui, cam tot ce
înseamnă carnivore, adică urși, lupi, râși și chiar pisicile
sălbatice. Antropizarea, industrializarea, creșterea intensivă a
animalelor, naiba știe, cert este că doar Alpii Dinarici și mai
ales Carpații au rămas în Europa cu de toate.
Cum
necum, în Croația, Slovenia, Slovacia și mai ales în Carpații
românești am avut de toate și încă avem de toate. Românul frate
cu codrul, nu ? Culmea, sărăcia și înapoierea de pe la noi a
determinat mai degrabă pe români decât pe cei din Alpi să
braconeze de foame, plus că păstoritul e ceva specific nouă, iar
văratul în vârf de munte cu oile dă mână liberă ciobanilor să
pună lațuri, capcane, să ascundă puști sau oameni cu puști.
Unii dintre ei, nu toți.
Da, da.
Au trecut războaie pe aici, apoi rușii s-au răzbunat pe noi și
ne-au jumulit munții de cele mai bune păduri până câțiva ani
după moartea lui Stalin, în special Carpații Orientali. Munții
Vrancei erau o jale la un moment dat. Și nu numai. Toți versanții
ușor accesibili și cu păduri de calitate au fost defrișați.
Aia a fost defrișare și atunci s-a întâmplat pentru ultima dată,
inconștienților care vă lăsați manipulați de unii ale căror
interese nu le cunoaștem, dar care nu se gândesc la voi și la
viitorul vostru, cu siguranță.
Totuși așa proști, hoți, perverși cum eram noi ca popor, ca
efect al orânduirii comuniste asupra minților, sufletelor,
deprinderilor și sufletelor oamenilor, la sfârșitul anilor 80
aveam o țară care colcăia de cerbi, căpriori, urși, lupi,
mistreți, iepuri, cerbi lopătari, capre negre, fazani, cocoși de
munte, indiferent de zona de relief. Fără fonduri și bune intenții
europene.
Normal că în ultimii 30 de ani accesul în toate zonele, banii,
fițele, evoluția sculelor, orgoliile și snobismul a făcut pe
mulți să-și ia permisul de vânătoare și să pretindă că sunt
vânători. S-au dus și ei duminica la pușcat un porc, un iepure,
un fazan. Au dat și într-un căprior, cerb lopătar, un cerb comun,
o capră neagră, poate chiar un urs. Anii 90 au fost … ”de
tranziție”.
Privatizarea și-a întins tentaculele și în domeniul ăsta, al
managementului cinegetic, adică al gestionării fondurilor
cinegetice în folos dublu, al gestionarului și al posterității.
Încet încet statul a rămas să controleze undeva la 12,5 % din
teritoriul național în ce privește aceste aspecte, diferența
fiind sub controlul asociațiilor legale de vânători cu acte în
regulă, licențiate de ministerul de resort, care este când cel a
apelor și pădurilor, când cel al mediului, apelor și pădurilor.
Un astfel de gestionar, că e la stat sau e particular, trebuie să
mențină cel puțin la așa numitul nivel optim efectivele fiecărei
specii de pe fondul cinegetic pe care-l are în grijă prin contract
cu statul, nivel care este calculat după niște reguli clare. Anual
face numărătoarea în anumite perioade, caracteristice fiecărei
specii și primăvara, prin martie, după centralizări, știe cam ce
are în teren. Dacă, de exemplu, are mistreți la nivelul optim sau
peste, sau chiar puțin sub optim, poate cere o anumită cotă de
recoltă. O primește și în următorul sezon de vânătoare, care
ține fix un an calendaristic, dar măsurat între 15 mai și 14 mai
al anului următor poate să împuște mistreții ăia, în anumite
condiții, după anumite reguli. La fel la cerb, căprior, iepuri ,
fazani, capre negre.
Ca
să fie totul ok în teren trebuie să pună în timpul anului, în
funcție de zona de relief, expoziție, altitudine, precipitații,
etc., niște cantități de hrană care se cheamă complementară,
adică vine în completarea hranei pe care o oferă terenul
respectiv, hrana naturală adică.
Dacă e teren agricol, e simplu, animalele au de mâncare cam de
toate, eventual mai puțin iarna, dar numărul lor trebuie ținut în
anumite limite pentru că produc pagube în agricultură și
agricultorii, bineînțeles, plâng și vor despăgubiri sau
vânătoare pentru reducerea numerică a unor specii. Dacă e munte,
oferta e mai slabă. Fagul produce jir odată la 3-4 ani, stejarul
ghindă cam la fel, dar dacă sunt ani fără din astea e mai greu.
Zmeura, murele, etc., deși unii vorbesc tâmpenii cum că le
colectăm noi și animalele săracele vin prin sat din cauza asta,
chiar dacă le-am lăsa lor pe toate, au o durată de viață scurtă,
de două trei săptămâni, depinde cât de rece și de ploioasă e
vara la munte. Iar cerbii sau mistreții nu sunt ca veverițele sau
hârciogii, după părerea mea, adică nu am găsit nicăieri
depozite de papa bun făcute de ei pentru iarnă. Urșii cel puțin
bagă tot ce găsesc, inclusiv fructe de prin sate, și merg la somn,
dacă iarna e grea și fără jir și ghindă.
Așa că trebuie să le punem noi și furaje fibroase, și ceva
porumb sau concentrate, și ceva suculente (sfeclă, mere, siloz,
etc.). Sunt multe situații în ziua de azi când și la stat și la
privat se administreză tone sau zeci de tone de furaje de tot felul
pe un fond cu suprafața de 5, 7 sau 10000 de hectare.
Da,
dacă nu le punem nu mor de foame. E adevărat, cam orice ar fi. Doar
că le lipsesc anumite substanțe în unele zone, necesare creșterii
puilor sau pregătirii pentru iarna ce urmează. Și atunci migrează,
le slăbește imunitatea, se umplu de paraziți, unele exemplare se
jigăresc, trofeele sunt vai de mama lor, apar epizootiile, cum se
numesc bolile contagioase la animalele sălbatice. Ce să mănânce
cerbii într-o zonă de munte numai cu molidișuri ? Sau mistreții ?
Apoi,
poporul român mai are o problemă care-l diferențiază de toate
celelalte popoare ale Europei: lasă câinii hoinari să perpetueze.
La fel era acum 200 de ani, la fel e în ziua de azi. Dacă mergi
spre vest cu mașina, cum intri în Ungaria vezi pe câmpuri iepuri
și căpriori și fazani. La greu. Dincoace de graniță, de parcă
știu unde e linia imaginară sau gardul, România colcăie de câini
hoinari. Pe câmpuri, în păduri, în orașe. La 1800 spun
cronicarii că Bucureștiul avea 200000 de locuitori și cam 100000
de câini.
Sună cunoscut ? Câini ăștia, nevinovați, dar nesterilizați,
colectați din orașe și aruncați noaptea pe furiș pe câmpuri sau
în păduri, de 25 de ani încoace, trebuie să mănânce. Mulți
capătă comportament de lupi, se asociază și vânează în haite.
Sunt păsări care cuibăresc pe pământ. Sunt iepuri care fac pui
pe pământ. Sunt căpriori care fată în luna iunie prin lanuri de
grâu. Sunt scroafe de mistreț care fată rin martie în pădure sau
prin stufărișuri. În Europa toți agricultorii care fac
ierbicidări sau recoltări mecanizate ale culturilor au grijă de
aspectele astea, iar vânătorii supraveghează totul. La Romania se
face agricultură intensivă, fără perdele sau benzi de protecție,
atât de utile speciilor pe care tocmai le-am pomenit, fără a le
băga de seamă de regulă și, pe lângă bucuriile astea, câmpurile
sunt pline de câini. Nevinovați, de acord, dar și nesterilizați.
Legea vânătorii permite și chiar cere vânătorilor să facă
acțiuni de combatere, să țină sub control numărul răpitoarelor,
adică vulpi, câini hoinari, pisici sălbăticite, toate putând fi
pușcate în anumite condiții.
Deci care sunt grijile vânătorilor ? Să asigure animalelor
sălbatice din terenurile aflate în grija lor trei lucruri: hrană,
liniște și adăpost.
Asta presupune că ei trebuie să fie în teren permanent, să le
cunoască ofurile, să le dea ce trebuie.
Desigur, treaba asta implică diverse cheltuieli, timp, eforturi.
Unii au o meserie din asta, și e o meserie frumoasă.
Ce vor vânătorii ? Vor bucuria unei ieșiri în natură, vor
confruntarea cu sălbăticiunile, vor povestea recoltării unui
trofeu deosebit, ca măsură a gospodăririi corecte, ca răsplată
eforturilor depuse pentru ca totul să fie cum trebuie. Împușcă un
mascul după apogeu sau în regres, de cerb sau de căprior. Împușcă
niște mistreți pentru control numeric, pentru ca pagubele în
porumb să nu fie prea mari, cu grijă să menajeze scroafele, care
trebuie să facă iar și iar purcei. Se bucură să pună pe perete
un trofeu și să țină mintea povestea felului în care a fost mai
abil ca animalul respectiv și l-a doborât. Și, în semn de
respect, îl mănâncă. Nu e carne de la fermă, îndopată cu
hormoni și concentrate, nu are adrenalina animalului crescut captiv
și sacrificat ca la Auschwitz. E naturală. Se pușcă de regulă
exemplare cu probleme vizibile sau masculi bătrâni: cerbi peste 10
ani, mistreți și căpriori peste 5 ani.
Cine zice că e vânător și face altfel, ăla nu e vânător, e
braconier, e o măsea stricată.
Unii spun că protecția totală e soluția , de la adăpostul
laptopurilor, betoanelor, promisiunilor altor zâmbăreți care îi
asigură că au ei grijă și bani, totul e sub control, e mai bine
așa, blablabla.
Eu spun, alături de cei care au o meserie din asta și care știu
cum funcționeaxă lucrurile din mijlocul evenimentelor, că avem de
a face cu o resursă naturală regenerabilă, care poate și trebuie
să fie exploatată rațional, în folosul ambelor părți.
Cultura vânatului, în ziua de azi, s-a dovedit a fi soluția care
aduce banii necesari gestionării corecte a populațiilor la fiecare
dintre specii. Vânătorul vrea să puște. Ok. Ca să puște are
nevoie să fie animale în teren. Așa că va avea grijă să fie cât
mai multe, ca să poată să iasă în teren mai des cu pușca.
Pentru asta are nevoie de bani. De unde ? De pomană nu-i dă nimeni
decât, eventual, pe termen scurt și în scop electoral. Trebuie să
aibă trofee bune în teren și să aducă pe alții ca el, născuți
cu virusul ăsta în sânge, dar și educați corespunzător, care să
puște pe bani o parte din trofeele astea. Așa se închide cercul,
așa funcționează lucrurile corect. Partea bună e că sunt destui
oameni educați, cu mulți bani și cu pasiunea asta și, vrem sau nu
să acceptăm lucrul ăsta, ei susțin financiar bunul mers al
lucrurilor. E descoperit și pus în practică de americani.
Funcționează, o întreagă industrie înflorește, cazare, masă,
echipamente, taxe, joburi, implicare, să fie, să meargă roata.
Cine nu face așa se cheamă că nu e vânător, ăla e braconier.
Versiunea cealaltă este protecția totală. Dăm un ordin, sau o
lege, vin niște bani, pentru o vreme, sau așa ni se spune, și
totul e roz. E interzis, nu ? Ei, aflați că sunt pe lume destui
oameni care abia așteaptă asta. Se deschide front de lucru pentru
braconieri.
Exemplu: în România se vâna cocoșul de munte. Câtă lume știe
ce e cu pasărea asta? Habar nu aveți, este ? Dar e ocrotit, vai ce
bine !
Cocoșul de munte trăiește sus în munți, cuibărește pe pământ,
adică ouăle și puii și chiar și găinile sunt expuse atacurilor
jderilor și râsului. Se vâna în aprilie, când se împerechează,
singura perioadă când poate fi văzut mai bine și se pot alege
câteva exemplare de mascul bătrân pentru jertfa pe bani. Acuma nu
se mai vânează. Accesul e greu, în aprilie e zăpadă sus în
munte, nu prezintă interes financiar, prin urmare vânătorii au
alte griji, cum ar fi pesta porcină africană de exemplu, știți ce
se întâmplă ? Bucuria braconierilor. Pe ăia nu-i deranjează
frigul, zăpada, etc. se duc la pușcat fără emoții, că și așa
cocoșilor nu le mai are nimeni grija. Ei sunt protejați, nu-i așa,
de oameni cu bani de la Bruxelles, care beau cafea duminica dimineață
în București, pe terasă, privind mulțumiți spre munți, cu
conștiința lucrului bun făcut.
Iar urșii, în loc să jertfească pe bani procentul decent care le
menține efectivele în limite normale, bani consistenți care vin în
țara asta inconștientă și amărâtă, indiferent că la stat sau
la privat, mor pe degeaba în accidente de mașină sau de tren sau
clandestin în lațuri prin creierii munților. Nu vin spre oameni de
drag sau din cauză că nu mai e pădure, pentru simplul fapt că nu
mănâncă lemn, nici din cauză că nu le mai lăsăm fructe de
pădure și ciuperci - ei nu știu să facă dulceață și zacuscă,
iar fructele și ciupercile alea apar și ele într-o perioadă din
an destul de scurtă raportată la cele 365 de zile ale anului. Nu,
ei vin pentru că sunt tot mai mulți, pentru că suprafața pe care
o au la dispoziție e aceeași, nu crește, și pentru că masculii
dominanți sunt teritoriali și-i fugăresc din zona lor pe cei
tineri, neștiutori, blegi, sau pe ursoaicele cu pui mici, care-și
apără odraslele inclusiv de masculii puternici, care dau să-i
omoare pe cei mici ca să intre mami în călduri mai repede. Și
atunci intră în conflict cu oamenii vrând nevrând.
Despre lupi numai de bine. Fac pagube, oricum sunt foarte greu de
vânat, chiar dacă ar fi permisă vânătoarea prin toate metodele,
la fel ca și râșii, nu-i vede nimeni, dar ne bucurăm ca proștii
că avem mulți lupi. Sărăcuții. Știți ceva ? Lupii mănâncă
doar carne, nu vor deloc legume frate. Dacă nu-i ținem numeric sub
control prin vânătoare, vor hali tot ce găsesc într-o zonă,
adică cerbi, mistreți, căpriori, whatever, apoi și ceva oi,
capre, vaci, câini, în limita posibilităților și ofertei zonei
și apoi vor pleca.
Iar noi rămânem fără de nici unele, rupți în fund, bucuroși că
am ocrotit lupii, urșii, etc.
Avem cea mai complexă biodiversitate din Europa din totdeauna, și o
avem așa proști cum suntem, am avut grijă cum am știut noi și
ne-a ieșit mai bine ca oricărei altei țări de pe continent.
Acuma, deodată, suntem niște ticăloși însetați de sânge,
disperați după valută, demni de arătat cu degetul de noile
generații care au reinventat biodiversitatea și norocul nostru e că
sunt câțiva indivizi vocali pe posturi de televiziune importante
care ne spun ce și cum trebuie făcut să fie bine.
Iar când ne vom trezi e foarte probabil că ne vom da cu pumnii în
cap. Sau în altă parte, pentru cine are.
Ar trebui de reținut că nu e cazul să tot reinventăm roata, că
unele lucruri funcționează bine fără ajutorul binevoitorilor. Că
nimeni nu ne dă bani de frumoși ce suntem. Că braconieri există,
au fost și vor fi, chiar dacă iubitorii de natură au încheiat
proiectul, au luat banii și bagă capul în pământ.
Că ”protecția” fără controlul braconajului e crimă, și
nimeni nu e interesat să-și riște viața pe degeaba, de dragul
unor idealuri pentru care unii au luat deja banii. Că ipocrizia și
prostia cresc împreună, de mână, ca buruienile.
Am maistru de vânătoare bruscat și amenințat pe bune cu moartea
duminică pe înserat de niște persoane dubioase duhnind a alcool,
iar organele de menținere a ordinii și toți ceilalți îl întreabă
prima dată că ce căuta acolo la ora aia, de ce nu era acasă. Așa
se percepe protecția și paza contra braconajului la ora asta în
țara noastră, de către marea majoritate a bunilor cetățeni
iubitori de natură, câini hoinari, ursuleți, iepurași și
porcușori, cum spun unii mistreților în comentarii pe fb.
România, te iubesc !
Sper să nu devenim o grădină zoo pentru Europa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu