vineri, 25 decembrie 2015

Meui Cuistmăs, 2015

Bruma acoperise aproape totul peste noapte. N-a fost atentă la un singur lucru, exact la motivul căruia-i datora totul: cerul senin cu lună plină. Când luna s-a decis în sfârşit să meargă la culcare, lăsând locul soarelui, care se oglindise de altfel în ea toată noaptea, s-a întâmplat ceea ce trebuia să se întâmple: soarele a fugărit-o. Pe ea, bruma. Fiecare firimitură de alb s-a lichefiat şi s-a dat la fund, şi natura moartă era iar în faţa noastră în pielea goală, în toată splendoarea, exchibiţionista.
Asta s-a întâmplat chiar azi dimineaţă.
Prin urmare, pomul de iarnă are şi el o limită, după care devine invizibil. Cu poalele dezgolite vorba ceea - în fapt de seară, de cadouri, cu luminiţele umilite de razele soarelui, intrate în casă în mod de-a dreptul violent acuma, când n-avem nici un fel de apărare din partea frunzelor, încearcă săracul, fără succes, să atragă atenţia cuiva, semnalizând disperat, aşa cum se pricepe şi el, că e vremea colindelor.
Îmi mut privirea afară, unde tot felul de insecte galbene dungate rătăcesc nedumerite în lipsa parfumului florilor. Pereţii casei mi-s plini de orgii întregi de muşte şi vaca domnului, abandonate plăcerilor împerecherii.
O viespe cât juma de deget numai ce se bălăceşte în cana mea de cafea, pe terasă, unde tocmai m-am întins să citesc ceva şi, poate, să mai stimulez oarece pigmenţi la soare. Mă doare gâtul şi realizez că, deşi conştient de calendar, mă tot uit după berzele care trebuie să vină, nu-i aşa ? Sau poate nu. Câini hoinari stârnesc gelozia verişorilor de după garduri, hălăduind pe câmpurile goale nu demult arate, nedumeriţi, în căutarea adăpostului lanurilor de rapiţă, porumb. Soarele se uită parcă şi el acuma după nişte floarea soarelui, atât de dragă lui. Pare chiar insistent în acţiunea asta şi unghiul pe care-l forţează coordonatele astronomice ale momentului să-l respecte faţă de orizont îmi face mie rău la ochi, nepregătit cum sunt când vine vorba de ochelari de soare.
Îmi vin în minte fragmente tulburi din copilărie, cu haine tăvălite prin zăpada aspră şi plină de steluţe, după trântele de pe sanie sau patine, prăjiturile mamei - special adaptate momentului, ambalajele de bomboane de pom atârnând golite dar cu forma refăcută pentru a ascunde infracţiunea - alături de globuri, ţurţuri de sticlă şi steluţe sclipitoare în bradul simbolizând evadarea din realitate, ciocolata ascunsă alături de portocală şi savurată câte puţin, în fiecare zi, pe tot parcursul vacanţei de iarnă, colindele la bunici aşteptându-ne la poalele acoperişului împopoţonat cu hornuri care scuipă fuioare de fum gros către norii grei de zăpadă...
La televizor şi în calendare ni se spune că a venit Crăciunul. Oraşul s-a pregătit să zâmbească luminos pe timp de noapte şi uite, n-are suprafaţă reflectorizantă la dispoziţie. Zăpada a fugit a doua zi după ce s-au aprins beculeţele colorate şi s-a făcut brusc vreme de pus în pământ pentru la vară.
Mă uit la cârnaţi, chişcă, mămăliga aburindă, murături, salată de boeuf. Caut înlăuntru spiritul sărbătorilor. Ştiu că e acolo, în mine, trebuie doar să răscolesc mai adânc. Uite, parcă, totuşi, mai e ceva...

Chestia este doar că bronzul de iarnă e mult mai vesel printre zăpezi, cu toate cerurile senine pline cu lună plină în fapt de seară. Zăpezi care cu siguranţă vor veni, atunci când ne va fi lumea mai dragă. Ceea ce, ca să zic aşa, e mare păcat, pentru că eu, unul, consider, şi m-am pregătit mult pentru asta, că acuma era momentul cel mai potrivit să-mi fie lumea mai dragă.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu