joi, 15 septembrie 2016

Lăsaţi în pace iezii de căprior, bine ?



Pusesem deoparte nişte poveşti vânătoreşti. Pentru zile negre, când blogul meu abstract se rătăceşte în nebăgare de seamă şi ştim cu toţii cât de nepătrunse sunt catacombele internetului. O mică neatenţie, neglijenţă, neinspiraţie şi hop, nisipurile mişcătoare ale lui „www” fac ce ştiu ele mai bine să facă: înşeală, înhaţă, cern, înghit şi nu mai scuipă.
Nu că hardurile ar fi mai sigure.
Chestia e că nu le mai găsesc, să-mi salvez onoarea de iubitor şi nu de stricător de natural. Viruşii mi-au mâncat nişte fişiere, sunt sigur. Nenorociţii de viruşi. Nenorociţi cu doi de i.
A ! Uite, am găsit o circumvoluţiune prăfuită şi neatisă, pare-se, de ADN din ăla, scăpat de sub control, de virus lipsit de cea mai elementară membrană, ca să nu zic obraz. E ascunsă acolo o amintire de la Tazlău. Tazlău e o comună rătăcită pe la marginea judeţului. Acuma o sută de ani lucram acolo. Şi  drumurile-s la fel de rătăcite. La Tazlău casele nu respectă regula moldovenească, în sensul că nu se duc pe albia pârâului până la izvor, sufocându-l cu poluţii, pardon, poluându-l omeneşte, specific începutului de mileniu trei românesc. Nu. Acolo satul se opreşte lângă o barieră care încearcă să controleze accesul spre vreo cinşpe mii de hectare de pădure care rămâne sălbatică. „Ce se-ntâmplă când e noapte, şi trotuarele e vii”, vorba lui Chilian, doar această barieră şi cu încuietoarea ei ştiu, că oamenii de gardă la barieră mai adormeau, ca să zic aşa, în post. Uneori. La vremea aia, deci fapta de adormire în post e prescrisă, oricum.
Astea sunt doar fraze de umplutură, by the way.
Să trecem, deci, la tentativa de poveste vânătorească. Este, de fapt, un avertisment aruncat în gol, sunt sigur, celor care cred povestea cu iedul de căprior salvat de un binevoitor. Ca să fiu clar şi limpede ca luna plină care se dă posesoare de halou pe cerul care şi-a fugărit norii cu excepţia unuia postat fix între planetă şi satelit sub formă de babeţica celui din urmă, afirm aicea cu tărie că iezii de căprior au următorul prost obicei: zburdă prin iarba mare. Mama lor care le e prin preajmă, ciugulind la vârfuri fragede de fire de iarbă, trifoi şi alte plante hrănitoare, lasă uneori mici distanţe să le invadeze spaţiul intim. Iedul, sau iezii, se trezesc în astfel de situaţii în margini de poieni, grădini, sau alte locuri cu ierburi, în prezenţa unor oameni. Uneori. Instinctul îi îndeamnă să se pituleze, nemişcaţi, încercând să se confunde cu mama natură, în timp ce mama lor naturală, de regulă, nu e departe. Uneori stă ferită de omul pe care l-a simţit, cu pulsul mărit, alteori poate nici nu-şi realizează tragedia viitoare. Iar acesta din urmă, inimă miloasă, bipedă şi evoluată, mai mai să calce pe ied, se uită în jur, nu vede nici o mamă disperată, şi crede că micuţul a rămas orfan din cauza braconierilor, câinilor, lupilor, etc. şi vine acasă cu el în braţe, la nevastă şi copii, crezând că l-a salvat. Îl creşte, până începe să devină obraznic, în cazul în care e mascul şi i-au crescut corniţele, şi periculos chiar, pentru că se joacă cu două cuţite foarte ascuţite pe cap îndreptate spre părinţii adoptivi. Şi atunci anunţă silvicul sau pe alt gestionar de fond cinegetic cum că a salvat uite, un ied, doi, şi acuma ce poate să facă cu ei, că-i iubeşte, copii, nevasta, s-au ataşat, au cheltuit, ba mai vor unii şi despăgubiri. Unde să-i ducă, să-i mai şi vizite ?
Prieteni dragi, în ziua de azi e ilegal de făcut aşa ceva. Asta lăsând la o parte faptul că animalul crescut în captivitate nu mai are şansa de a-şi trăi viaţa aşa cum îi place, cum îi e sortit. Şi n-are nici o vină, vinovat e posesorul bunelor intenţii, culmea. Materialul pe care l-a ales, coincidenţă, şi ăla care a făcut rost de fonduri europene pentru a pava calea spre iad, pieire, rătăcire, etc. Mai uşor cu bunele, astea, intenţii, zic, atunci când e vorba despre wildlife.
Revenind la Tazlău care, uite, nici măcar în povestea despre el însuşi nu pare a fi un loc interesant, deşi este, în felul lui, pe vremea aia, în mileniul trecut, erau alte reguli în ţara românească, ce spuneau că nu e rău în totalitate de recuperat câte un exemplar din ăsta, crescut şi dus la zoo, de exemplu. Motiv pentru care, proaspăt inginer la ocol, necăsătorit, parcat pentru lungi perioade de timp în camera din pod cea plină de şoareci peste noapte, m-am trezit îngrijind trei bucăţi din astea deodată, în curtea din spate.
Deci, cum naveta era doar o dată la săptămână, se cheamă că mă mutasem cu respectivii şoareci în camera de oaspeţi a ocolului cel cu pereţii găunoşi şi plini de familii de rozătoare, dormeam cu ei - dar nu dansam cu ei (deşi într-o noapte stătea unul pe umărul meu stâng şi când m-am trezit din oarece vis an dat nas în nas, l-am şi privit în ochi de aproape înainte să sar trei metri de pe loc din poziţia culcat pe spate).
Şi, venind din teren, seara, le dădeam să mănânce – lor, iezilor - şi stăteam cu ei, tolăneam prin hrănitoare, îi alăptam din biberon, îi giugiuleam, le mediam conflictele încercând să le ofer porţii egale, pentru că în afară de mâncare, unde devin adepţii legii junglei, deşi sunt născuţi în Carpaţii de răsărit, au chestiunea cu jungla în sânge şi mai multe nu. La început au băut lapte pe care mi-l pregătea tanti Maria, femeia de servici de la ocol, cu puţin griş, ca să nu se strice micuţii la burtă. Laptele de vacă nu e prietenos cu burţile de căprior junior. Se băteau pe biberon, mă împungeau cu botul, eram un uger mare, o ţâţă de căprioară cu sfârc de cauciuc. Pe măsură ce creşteau şi prindeau putere, erau şi ei pentru mine aparate de fitness. Făcusem febră musculară şi chiar nişte muşchi în formă de biceps de la atâta ţinut la distanţă, în slujba şi numele echităţii şi echilibrului.
Pe urmă au început să lingă sare, să mănânce oarece lucernă uscată şi pâine. Le luam câte o pâine, cât de mare se găsea pe vremea aia, şi le dădeam bucăţele în gură, încercând să feresc pe cel care era la rând de nesimţirea celorlalţi doi. Nu se poate povesti cât de drăgălaşi sunt.
Îi mângâiam şi-i giugiuleam şi nu mai ştiam cum trece timpul stând printre ei. De regulă au căpuşe, dar căpuşele de fapt s-au inventat, au fost recunoscute în mod oficial de-abia de câţiva ani, pe vremea aia nu ştiam nimic despre ele, prin urmare nu atacau. Din păcate a venit şi prima brumă, şi prima ninsoare, creşteau, şi într-o zi m-am trezi că-mi fac din mână dintr-un aro, după ce se porniseră spre Dragoş Vodă, la Târgu Neamţ.
Inginerii nu plâng.
Mesajul meu e că cine face ca mine, ca mine să păţească. Acuma jur că am grijă să spun în toate felurile, tuturor, că nu e bine ca cine nu se pricepe să aibă pretenţia că se pricepe. Iezii de căprior trebuie trataţi cu atenţie, nu trebuie consideraţi imediat nişte orfani neajutoraţi.
Ştie cineva cum ţipă iedul după mama lui ? Ştie cineva cum vine mama când îl aude ţipând ? Ştie cineva cum plânge căprioara după iedul ei ?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu